Som bloggare eller egen företagare med hemsida är bildmaterialet en viktig del av det innehåll du publicerar. Det spelar nästan ingen roll hur bra och informativ texten är, saknas det fina bilder finns det stor risk att besökaren tappar intresset.Det gäller artiklar och blogginlägg, där bilderna hjälper till att guida läsaren från början till slut. Men det kan även gälla presentationen av dig själv och ditt företag. Den som inte har varit i kontakt med er tidigare kommer att vilja ha ett ansikte att relatera till, samt autentiska bilder som illustrerar verksamheten. På det viset skapas ett större förtroende.
Kvaliteten avgörande
Förutom att de bilder du använder ska vara av god kvalitet och att du har rättigheten till dem, är det viktigt att de laddas upp på din sida i rätt format. Om de är för stora och tunga blir sidan svårscrollad och dina användare kommer snabbt att tröttna och välja andra, liknande hemsidor istället. Är bilderna istället för små, eller tagna med en alltför omodern telefon eller kamera, känns innehållet oproffsigt. Och det kan till och med bli svårt att se vad respektive bild ska föreställa. Med andra ord är detta med visuellt material för online ingen lätt sak att komma tillrätta med.
Hjälp finns att få
Bloggare tenderar som regel att vilja fota själva, vilket är en god idé för att skapa en personlig touch. Men om du bedriver en annan typ av företag kanske fotografi inte alls faller inom ramen för din kompetens. Och även för en bloggare finns det gränser för hur mycket tid du kan lägga på att fotografera, i relation till allt annat som ska hinnas med. Då kan det vara en god idé att ta hjälp av expert för det viktiga bildmaterialet. På det viset kan du också koppla av, och lämna över en del av ansvaret till någon som verkligen kan.